Verslag 2015

IMG_1400Voor de mensen die nu inhaken: De Park and Party is een toertocht die niet om snelheid gaat. Winnen doe je door de opdrachten, die je dagelijks krijgt, zo goed mogelijk te vervullen. Owja, je auto moet 18 jaar of ouder zijn en mag niet meer dan 1000 euro kosten. Wij rijden dit jaar in een Audi A6 uit 1996. Deze 2.6 liter motor zou het prima moeten doen in de bergen. Een heel klein deel van de foto’s vind je hier in de tekst, de rest staat in de gallery.

Dag 1 Putten – Jaulny

Zondag in de namiddag zijn we al vertrokken naar Putten. Zo hoeven we maandag niet 1.5 uur te rijden om aan de start te komen. Met een runner of 15 stonden we op camping “Rust”hoeve. De eigenaar vond de auto’s zo tof dat hij waarschijnlijk volgend jaar ook meedoet (mits hij zn vrouw kan overtuigen). Na een gezellige avond met bier, wijn, cola whiskey en een halve fles champagne (FOEI, niet weer laten vallen Haagse Ploppers) gingen we rond 0100 slapen.

Om 0700 ging de wekker, die hadden we niet nodig aangezien er om 0600 al runners aan het klussen waren met muziek en een niet zo soepel lopende moter, ideaal. Rustigaan koffie gezet, team 144 wat stroom gegeven (bedankt Accudokter!) en op naar de start!

IMG_0838Beetje jammer dat het regende, maar alsnog stonden er bij de start veel mensen te kijken. Toeters, rook, sirenes, vuurwerk en de campingeigenaar. WE ZIJN VAN START!

De opdrachten van vandaag zijn leuk! We moeten een bootje regelen en gaan raften in een beekje, 150 liter water meenemen naar de finish en wat likes bij elkaar hoeren op facebook met een foto waar het Park and Party logo op staat. We zijn begonnen met het zoeken naar een bootje, klein stukje omrijden en we hadden de enige AS Adventure die op maandag dicht is…… fijn. Onderweg naar optie 2 kregen we van Team 144 door dat zij bij een winkel waren waar ze rubberbootjes hadden. Owja, ze krijgen dat geld nog terug, sssst!
IMG_0867De bootjes snel opgeblazen en in een klein beekje gegooid, die punten zijn binnen! De 150 liter uitdaging leek wat lastig, tot Frank aan kwam zetten met 80 liter kruiwagenzakken. Ondertussen was het al bijna 2200 (jurytafel sluit dan) en we moesten de zakken nog vullen. Het leek ons namelijk praktisch om niet te ver te rijden met 150 kg extra op de al doorhangende Audi. Die houdt zich trouwens prima, afgezien van de uitlaat die steeds meer lawaai gaat maken. Op 2 minuten van de finish aan een gezinnetje gevraagd of we daar ergens water konden tappen, dat kon! Snel de zakken gevuld en achter op de auto gegooid. Vervolgens HEEL voorzichtig naar de finish gereden. Gelukkig was de jury nog open. Het water was nog even spannend, maar met het extra 20L tankje (bedankt Polyvation!) hebben we het net gehaald. BAM alle 500 punten die te halen zijn vandaag. Tijd voor een biertje en het feestje bij de Pussywagon!

Dag 2 Jaulny – Ambert

Na een kort nachtje vroeg opgestaan, omdat het een lange dag kan worden. De route en opdrachten krijg je bij aankomst op de finishlocatie al: best handig voor de meeste mensen, onhandig voor mensen die veel dingen kwijtraken. De opdrachten zijn: Neem een etiket van een fles wijn mee. Deze wijn moet uit de streek komen, fruitig, droog, fris en uit 2010 zijn. Vooral dat 2010 bleek een probleem te zijn (iets met een slecht wijnjaar). Verder hebben we de tip dat deze wijnen als ze jong zijn een groene zweem over zich hebben. De tweede opdracht is een filmpje maken met locals waarin je de clip van Lil Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs naspeelt. De laatste opdracht is 1 van de leukere ooit. Trek een lootje met een teamnummer erop en koop voor maximaal 10 euro een cadeautje wat zij dan tot het einde van de run mee moeten nemen.

Goed, terug naar de tocht. In het eerste dorpje een aantal stokbroden gekocht en op jacht naar een fles wijn! Begonnen bij een lieve vrouw die een eigen wijngaard had. Helaas geen fles uit 2010. Gelukkig kon ze ons wel een grote Leclerc wijzen die er misschien wel 1 heeft. De groene zweem bleek een hint te zijn voor het soort druiven, namelijk chablis. Het wijnassortiment was inderdaad behoorlijk, na lang zoeken spotte bever een fles die “het wel moet zijn”. Gezien de prijs is hij ook ENORM lekker. Helaas voor onze oprijmaatjes was er maar 1 uit 2010, dus we moeten nog even verder zoeken. Bij de volgende winkel hadden ze niet de goede wijn, maar wel 2 Fransen op een tourtocht op de fiets (Organisatie: ideetje?). Ze vonden onze auto’s leuk en wilden met hun speelgoed eenhoorn er graag mee op de foto. (ja goed verhaal, ik weet het). IMG_0904Kapitalischtisch ingestelde Frank stelde meteen dat ze dan ook maar even met ons moesten dansen. Daar hadden ze gelukkig wel zin in. Lidwien snel haar outfit weer aan, auto’s met de neus tegen elkaar, Drank & Drugs uit de speakers en gaan! Deze punten zijn binnen! Na een aantal winkeltjes in een echte wijnkelder terecht gekomen, waar een schattig meisje ons vertelde dat die 2010 wijn niet meer te krijgen was. IMG_0919Ze was nog niet uitgesproken of Melvin spotte er toch 1! Team 144 ook weer blij! Nu de laatste opdracht nog. Lidwien en ik besloten maar te gaan voor een niet al te irritant cadeautje.
EdwinWe kwamen een cactus met oogjes in een stenen autootje tegen. Perfect! Eigenlijk was hij zo leuk dat we hem niet weg wilden geven. Hij heet overigens Edwin. Alle opdrachten klaar, dus tijd voor een BBQ (Tnx 144) en wat toffe sponsorfoto’s gemaakt met een leuk uitzicht. Buikje vol en door naar de finish! Onderweg nog even stop gemaakt bij een team dat wat vissen was verloren. (ja, er zaten levende visjes in een kuip op het dak).

Ow nog niets over de route verteld! De route is GE-NI-AAL. We rijden door een aantal nationale parken met alles van mooie glooiende heuvels tot bosachtige slingerwegen. Bever kon zich leuk uitleven met al die bochten en Lidwien kon elk kwartier wel “Kijk Kasteeltje!” roepen. De Audi heeft hier een record gebroken: 10.3 kilometer op een liter gemiddeld! (Normaal zit dat op 8 ofzo) Ondanks ons vroege opstaan begint de 2200 deadline toch weer dichtbij te komen.

Op het moment van schrijven is het 20:10 en moeten we nog anderhalf uur naar de finish. Verslag van de finish houden jullie even tegoed. We weten niet hoe het internet op de finish is, dus we posten dit vast even. Hopenlijk vanavond meer! Owja we zijn een beetje gaar en de weg is erg hobbelig, dus excusses voor eventuele fouten in de tekst 🙂

Finish in Ambert

Gehaald! Niet op tijd, maar de jury was er nog. De finish is op een klein vliegveld met 1 landingsbaan. (*Kuch* dragrace *Kuch*). Maar eerst langs de jury. Ze moesten enorm hard lachen om ons filmpje.  Een jurylid heeft ons later nog opgezocht omdat ze had gehoord dat het filmpje leuk was, maar het nog niet had gezien. Tot opluchting van bever werd de fles wijn goedgekeurd en samen met het cadeautje hebben we vandaag weer de volle punten gescoord! Ook team 144 haalde de volle bak. Van de jury hoorden we dat er niet heel veel teams alle punten hebben, dus het gaat goed! Het cadeau wat wij mee moeten nemen naar Sankt Anton is een parasol. Top cadeau! Zeker gezien de andere cadeautjes die voorbij kwamen. Een tractorband voor een Opel Cadet (kansloos). Een baal hooi van 150kg voor de jurywagen (wordt spannend). IMG_0932Een inktvis voor het team met daarin de vader van de organisator. Laten we geen namen noemen wie dat heeft gedaan!!1!4!4! Ergens kwam ook nog een moterkap voorbij, maar de meeste cadeautjes waren best schappelijk. Leuke opdracht!

Paar biertjes genuttigd op de tunes van de Pussywagon en plannen gemaakt voor de volgende dag. Het werd best fris, dus tijd om te slapen.

Dag 3 Ambert – Manosque

IMG_0957Vanmorgen werden we al vroeg wakker. En nee, deze keer niet doordat andere teams al wakker waren. Dit keer kwam het door de kou. Dus snel alles opruimen en maar opzoek naar een andere plek voor koffie en ontbijt. Maar niet voordat we misbruik hebben gemaakt van de landingsbaan, dit leverde mooie plaatjes op. De 7 serie van team 144 was net wat sneller dan onze Audi. Niet slecht vinden wij, aangezien wij de helft van het aantal cilinders en pk’s hebben!

De opdrachten zijn te doen. Maak een foto van een teamgenoot die vaart op de meest gefotografeerde plek van de Gorges (te doen, we hebben de boot toch al). Maak een werkende waterspuit op je auto (eitje, ruitenwisservloeistof verlengen en omleiden). Ga bij iemand van de lokale bevolking onder de douche (zou ook moeten lukken). Vol goede moed op weg!

Een klein stukje omgereden, geen idee hoelang, maar handig was het niet qua tijd. Al snel besloten flink door te rijden zodat we optijd binnen zijn. Vandaag gaat onze tocht naar het zuiden van Frankrijk (waar het warm hoort te zijn) en ja, dat werd het ook al snel. Mooie route met wederom veel bochtjes. IMG_1011Na een snelle stop op een veel te hete parkeerplaats snel weer door. Hier hebben we ook een aantal meter slang en klemmen gehaald voor de waterspuit die we moeten bouwen. Bij de Gorges aangekomen kwam het filmteam ons tegemoet. Die wilden graag wat opnames maken, ondanks onze omweg waren we toch een van de eesten die hier aankwamen. Terwijl 2 mensen de bootjes opbliezen, bouwde de rest de sproei-installatie van de auto om. IMG_1035Bever offerde een waardeloos waterpistool op om een fatsoenlijke straal te kunnen maken. Resultaat: 6 meter bereik! In overleg met de cameramannen de bootjes te water gedaan en begonnen met de opnames. Bever en Melvin roeiden stoer heen en weer. Dat mocht niet veel later nog een keer! Tip van de dag: zet je GoPro aan. Maar die punten zijn ook binnen! Nu snel door naar een douche van een local.

IMG_1054Ondertussen bericht van de organisatie dat we ook later kunnen finishen. Fijn, want de tijd was alweer aan het dringen. Toch nog een stop gemaakt om rijdend een aantal filmpjes te maken met een drone. De camera mensen waren enorm blij met deze beelden. In het volgende dorpje een local gestrikt waar bever en Frank samen onder de douche konden. HOT! Laatste 20 mins naar de finish gingen soepel. Weer de volle punten! Vervolgens een tray hamburges met friet gekocht en lekker koud gedouched.

 

Dag 4 Manosque – Aosta

Lekker geslapen! Niet te koud, niet te warm. Nouja tot half 8, toen branden we onze tent uit. Verslag op de site gezet, tip van de dag: resize de 44 foto’s van 6 mb per stuk even, anders ga je heeeeeeel hard door je bundel heen….. Crap. Veel opdrachten vandaag. Neem een steen van 35kg en een Belgisch speciaalbiertje mee naar de finish. Maak een foto van een bergmarmot en een pistenbully. Als laatste: maak een foto terwijl een teamlid aan het sleeën is in je rubberboot.

Rustig ingepakt en beetje gegeten. Rond 0830 vertrokken naar de Hyper U supermarkt die we gister al hadden gespot. Daar genoeg eten gehaald voor de hele dag (we gaan een keer optijd komen!) en een weegschaal en speciaalbiertje gekocht. Is het trouwens de bedoeling dat je de Park and Party gebruikt om dingen voor in je huis te kopen? We hebben thuis nog geen bootje en weegschaal!

IMG_1065Leuke route langs een rivierbedding, 10 minuten rust omdat er wat werkers bezig waren met stenen naar beneden bikken. Het Franse volkslied schallend uit de speakers werd erg gewaardeerd. Bever spoot nog even een oma nat en we konden weer door! De route is mooi, leuke slingerwegen door kloven en langs stijle hellingen. We hebben het getest, de sirene doet het ook in tunnels. Mede met de hulp van een Nederlands sprekende IMG_1098pompbediende een locatie gevonden waar marmotten redelijk tam zouden moeten zijn. Dat bleek een oud fort te zijn. Het deed ons denken aan Bourtange in Nederland, maar dan droog en heet. Na een stijle afdaling door een bos zag bever er 1 zitten in een veldje. Je kon inderdaad tot een meter of 4 komen voordat hij zn hol inschoot. Het was wel even wat werk, maar die punten zijn binnen. Snel verder op pad, veel bergwegen met mooie uitzichten.  IMG_1109Nog staande gehouden door de politie, die wilden gelukkig alleen weten wat al die auto’s hier deden. Ze wilden zelfs wel met ons op de foto! Boelveel bochtenwerk en stijle klimmen. De Audi houdt zich prima, koelwater zit strak op 90, olie niet hoger dan 130 graden. Ondertussen kwamen we op de hoogte waar nog wat sneeuw lag. Hier gestopt om even te sleeën en een steen te vinden. Na veel hakken met een geleende moker en steenbijtel hadden we met de 2 team 3 stenen die net iets boven de 35kg waren. Ondertussen zijn onze directe conculega’s bij ons komen staan (Team van de kaart).
IMG_1132Hier hebben we eigenlijk wat te lang gestaan, maar het was gezellig. Owja de pistenbully! Die hadden we ondertussen al gescoord in een skidorp, viel reuze mee! Nu verder naar de finish, onderweg nog even gestop voor team 8888 die koelvloeistof nodig had. Wat zijn we ook lief. Aankomst 2330 en moe (tot zover optijd komen……), het was een zware dag. De stenen nog een keer gewogen en naar de jury tafel. Team 144 ging eerst, je mocht namelijk maar 1 steen op de weegschaal leggen, was het teveel dan mocht je er 2 minuten aan bikken om het goed te krijgen. De steen van 144 bleek 300g te zwaar te zijn. Frank en bever hebben dat met strak teamwerk gefixt. BAM 144 alle punten. Toen wij. Onze steen was 200g teveel. Wij dachten, we doen het zelfde truukje. Hakken: 35.2, meer hakken: 35.1, meer hakken: 35.2 (wtf echt), nog meer hakken: 35.1. Tijd op. BOOS. Hebben we als team zoveel mensen geholpen met onze weegschaal, halen we de opdracht zelf niet. (Nu tijdens het typen een dag later nog steeds boos). Maar goed! De rest was wel in orde en 50 ipv 100 punten voor de steen. We staan nu 3de voor zover wij weten. Tijd om echt ons best te gaan doen! Maar eerst deze nasmaak even wegspoelen.

IMG_1167Weten jullie het cadeautje nog wat we mee moesten nemen naar de finish? Het team dat nu naast 144 op de eerste plek staat moet een motorkap meenemen. Stef is daar nogal aan gehecht, hij slaapt er zelfs op. Wij zagen hem onbewaakt liggen op hun auto, een snelle actie en weg was hij. We hebben hem verstop achter een tent aan de andere kant van de camping. Het duurde best lang voordat ze hem misten. Toen ze het opmerkten kwam Frank al snel in een kruisverhoor terecht. Sorry daarvoor! Wij waren al de tent ingeslopen en deden of we sliepen. Blijkbaar hebben ze best lang lopen zoeken die nacht, maar ze hebben hem niet gevonden. Eigenlijk wilden we de kap meenemen naar de finish en daar teruggeven, maar toen we hoorden dat ze hem echt misten, hebben we hem maar opgehaald. Maar niet voordat we hem als ontbijttafel hadden gebruikt.

Al met al een lange maar leuke dag. Jammer van de gemiste 50 punten na zoveel moeite en planning, maar goed we houden de moed erin. Podiumplaats: Here We Come!

Dag 5 Aosta – Sankt Anton

De laatste dag van de week. De dag begon met een goed ontbijt aan een motorkaptafel. Het duurde best lang voordat ze doorhadden dat hun geliefde cadeau midden op het veld lag. Rond een uurtje of 0930 vertrokken. Team 144 is nog in de race voor de eerste plaats en speelden het op safe door meteen een Italiaan uit zijn camper te trekken en een rondje in hun auto te laten rijden (opdracht 1 van 2 deze dag). Mooie gast, moest eerst even een shirt aantrekken en een peuk opsteken. Nog snel wat boodschappen gehaald, inclusief een bloemetje om de jury om te kopen (we willen onze 3de plaats zekerstellen natuurlijk!)

De route van vandaag is wat ingekort zodat iedereen de mogelijkheid heeft om op tijd bij de finish te komen. Team van de kaart had gister hun dynamo stuk en moeten wachten op een nieuwe. Dit duurde uiteindelijk tot 1500 uur. Gelukkig hebben ze uiteindelijk de finish nog _net_ op tijd gehaald. De route is mooi en weer veel mooie klimmen. IMG_1180Boven op de Stelviopas hebben we een veel te dure vilten hoed gekocht (de 2de opdracht). Bever was al wat ziekig en hier hield het even helemaal op, Lidwien mocht naar beneden rijden tewijl hij wat probeerde te slapen. Ondertussen was de likes oorlog op Facebook in volle gang (likes op de foto van dag 1). Er zijn nu dus 2 teams die de volle punten hebben en de likes zijn de beslissende factor. Team van de kaart liep steeds iets voor op 144. Ineens was het verschil wel heel groot, meer dan 1000 likes. Heel raar, het leken ook best wel veel Oosterse mensen te zijn die heel erg fan waren van Team van de kaart. Voor de mensen die hier niet zo inzitten: Ja, je kan voor een paar euros likes kopen bij dubieuse bedrijfjes die dan aan een lopende band profielen gaan maken die dan jou pagina of foto gaan liken. Niet tof. Zeker niet voor een run als deze. Maar een uurtje later zat Team 144 ook ineens op 1000+ likes. Dat hadden ze zelf niet gedaan. Later bleek dat Team van de kaart een beetje is terug gekomen op de beslissing om likes te kopen en heeft de boel rechtgetrokken. Wij vinden het hele gedoe nog steeds een beetje ongemakkelijk, maar goed. (Daarnaast: Team van de kaart, waar blijven onze 1000 likes! ) Voor ons maakte het verder niet uit omdat we met 50 punten minder toch niet meer 1ste of 2de konden worden.

Net over de grens met Oostenrijk begon het voor het eerst weer te regenen. Beetje spannend met redelijk gladde banden en veel spoorvorming. Gelukkig is de Audi vrij zwaar en hebben we eigenlijk geen problemen gehad. Nog even getankt en eindelijk eraan gedacht om het bonnetje te bewaren zodat we die bij onze sponsor Polyvation kunnen inleveren. Bedankt! We hebben het schappelijk gehouden en pas in Oostenrijk getankt voor 1.34 euro/L ipv Italie waar het iets van 1.70 is. Aangekomen in Sankt Anton ons hotelletje opgezocht en ingechecked. Het is nu half 7, dus we hebben tijd genoeg. De jury zit in de Sennhütte, een mooi restaurant met serveersters in dirndls. Na een goed bord eten alles bij de jury ingeleverd, die 400 punten zijn binnen. IMG_1192Het bloemetje en de uitleg van het kaarttruukje van gister stelden ze op prijs en na wat moeite kregen we daar nog 25 punten voor. Totaal 2275 punten. Zo, die derde plaats moet wel zeker zijn toch? Eigenlijk weten we het wel zeker, maar toch blijft het spannend. Ondertussen werden we vermaakt door 2 Oostenrijkers met een gitaar en een accordeon. Die allerlei schlager en verzoekjes speelden. Waar Melvin er overigens bijzonder veel van kende / herkende. Dat was vrij bijzonder. Om 2300 eindelijk de uitreiking. Na het bedanken van de vrijwilligers en jury wint Team Spoorloos (die lomp grote tram) de originaliteitsprijs. IMG_1241EN JA, WIJ ZIJN DERDE! De bokaal ziet er prachtig uit. Team 144 werd 2de en Team van de kaart had net iets meer likes en won. Van Harte!

Hierna begint het feest echt. Overal staan halve liters bier en iedereen zit onder de glitters. Team Sharkies hadden nog wat stickers IMG_1260over (ongeveer miljard miljoen) die binnen no-time overal op en aan zaten. Ook Lidwien ontsprong de dans niet en had die dingen ook overal zitten. De baas van de toko was later iets minder blij met de laag stickers op de vloer. Samen met de camera crew hebben we iedereen voor het podium gekregen om een filmpje en wat foto’s te maken van iedereen die staat te dansen. Ik hoop dat het filmpje net zo goed is gelukt als de fotos! Veel runners gesproken, het was een enorm gezelIMG_1261lig feest! Rond 0200 was het tijd om naar huis te gaan, blijkbaar hadden we met 5 man 36 halve liters gedronken……. Ik ben nu nog verbaasd. De hotels liggen bergaf, dus dat zou moeten lukken. Na 100 meter lopen stopte 1 van de serveersters IMG_1327(mooie vrouw, zie foto’s) en wilde ons wel naar het hotel brengen. Lief! Ondertussen was het half 4-ish (denk ik) en de hoogste tijd om te gaan tukken!

Het was een prachtige week met veel leuke opdrachten. De routes waren iets aan de lange kant en als je alle opdrachten daarnaast wilt doen, maak je lange dagen. Voor de rest was het prima georganiseerd. Vooral het sanitair was prima geregeld. Wij hebben ons prima vermaakt en doen volgend jaar zeker weer mee! (toch Lidwien?)

Ook nog even een bedankje voor ons collega politieteam 144. We hebben eigenlijk de hele week opgereden en samen de opdrachten gedaan. Samenwerken ging prima en wij hebben ons goed vermaakt. Allemaal prima bestuurders en op volle vaart door de bergens crossen ging zeer goed! We vinden het prachtig dat jullie 2de zijn geworden. Repareer wel even dat rechter voorwiel, het ziet er echt eng uit.

Als laatst onze sponsoren. Accudokter, jullie accu’s hebben het prima gehouden! We konden elke dag zonder problemen starten (ook andere teams die blijkbaar geen accu van jullie hadden :p ). Ook Polyvation bedankt voor het sponsoren van een tank benzine. Leuk bedrijf om voor te werken, jullie gaan er voor zorgen de The Ambassador weer een heel eind richting Nederland komt!

Dit is onze route geweest, met alle omwegen en haarspeldbochten netjes getracked door Track 2 Share

IMG_1408